Egen fördjupning - Sandlådan (3) och barnen
Kategori: Bild och form i skolanI, Bildskapande oc
När jag skulle börja skissa barnen var jag osäker på var de skulle placeras och hur jag skulle få till proportionerna. Jag tog fram ett fotografi på Sandlådan som jag har i telefonen och skissade på den i ett ritprogram i telefonen (med pekpennan), i telefonen gjorde jag sedan ordning i ett kollage och lade ut den i facebookgruppen som är till för den processgrupp jag är med i som vi skapade i början utav kursen för att lätt hålla kontakten med varandra. De gensvar jag fick under tiden jag åt lunch såg bra ut så jag körde på. Barnen är tecknade i blyerts på akvarellpapper.
När jag skissade barnen så utgick jag inte ifrån mina egna barn, utan jag tittade på helt andra bilder (flickan på bilden är min vänninas dotter Saga, barnet som sitter i galonisar är taget från google, pojken som tittar på ett föremål är en förskolekompis till min son och barnet som sitter i toppluva är min son för ett par år sedan). Jag använde akvarellpapper då min tidigare erfarenhet av akryl på akvarellpapper varit positiv. Jag blandade även lite ny brun färg och hade i sand för att få med en sandklump som ena barnet är i full skapandeprocess med, denna gången blev färgblandningen rätt på en gång. Nu känns det också lättare att få rätt mängd färg så nu kastar jag inte alls lika mycket som första gången jag hällde upp akryl ur en tub.
När jag ändå hade färgblandad sand så passade jag på att bäda in två utav sandleksakerna lite mer i sandlådan.
I kursen Bild årskurs 1-3 ska det ingå framställning av berättande bilder och det är precis det som jag försöker göra. Jag vill berätta något, det här är inte bara en sandlåda utan det händer en massa i och runtomkring den här sandlådan. Jag använder mig utav teckning och måleri som också är två utav de metoder som tas upp i kursplanen. Nu när jag fotograferar och lägger in bilderna i datorn så genomför jag också delar ur kursplanen, det digitala hänger ihop med skapande och denna blogg kan jag koppla till den litteratur som jag läst av Lindström som pratar om vikten av att dokumentera sin process och inte stirra sig blind på slutmaterialet, det läggs även en stor vikt på reflektion kring sin egen process, motivering! Det känns som att en hel del utav kurslitteraturen ryms i det som jag skapar i, på och runtomkring denna sandlåda! Det material jag har nu ska jag på torsdag ta med mig till skolan och limma fast med riktigt lim denna gång.
Jag har helt lämnat ämnet med de kränkta barnen och känner nu för att skapa ytterligare en miljö som är typisk i dagens förskola, jag tror att det ska cirkulera kring en parkbänk denna gång, nu blir min utmaning att få bänken att se ut att vara av trä!